Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

 

5 dôležitých krokov ku zmene trvalého pobytu po predaji nehnuteľnosti

Pridané: 24.5.2024

Tento návod je súhrnom najdôležitejších krokov od zmeny trvalého  pobytu, cez vybavenie nového občianskeho preukazu až po zmenu adresy na katastri. Taktiež tu nájdete zoznam úradov, ktoré vyžadujú aktuálnu adresu trvalého pobytu a vy by ste na ich zmenu nemali zabudnúť. 

Zmena trvalého pobytu je zrejme jednou z najdôležitejších, ale zároveň aj časovo najnáročnejších udalosti. Preto sme Vám pripravili návod, ktorý Vám uľahčí tento stresujúci krok zvládnuť hravo.

Zmena trvalej adresy

Asi najdôležitejším prvým krokom je nahlásenie trvalého pobytu.  Trvalý pobyt je povinný nahlásiť každý občan, ktorý sa trvale zdržiava na Slovensku. Prihlásenie môžete spraviť osobne na ohlasovni miestneho príslušného obecného, či mestského úradu alebo on-line cez portál www.slovensko.sk. Ak sa k TP prihlasujete online, budete potrebovať OP so zaručeným elektronickým podpisom (ZEP). Pri osobnom ohlásení TP na mestskom alebo obecnom úrade, obdržíte tlačivo o zmene pobytu. U dospelých osôb sa vyžaduje aktuálny občiansky preukaz a u maloletých bez OP sa vyžaduje rodný list. Nezabudnite si vziať so sebou pre istotu List vlastníctva, pokiaľ ešte nie ste zapísaný v katastri ako nový vlastník, vezmite si so sebou kúpnu zmluvu. Potvrdenie, ktoré obdržíte je spoplatnené sumou 5 Eur.

Výmena občianskeho preukazu

Výmena OP sa robí na polícií, zvyčajne sú to Okresné riaditeľstva Policajného zboru, Oddelenie dokladov. Pri zmene OP  a v súčasnosti hradí správny poplatok 4,50€, ktorý si zakúpite v kolkomate alebo na pošte. Ak ste si zabudli po skončení vysokej školy zapísať titul, teraz je pre Vás vhodná príležitosť ako spraviť 2 veci naraz.

Ohlásenie zmeny adresy na úradoch

Tento krok je nevyhnutný a zároveň veľmi nepopulárny pre jeho náročnosť. Tak pridávame aspoň zoznam tých najdôležitejších úradov:

  • Zamestnávateľ
  • Škola (aj škola vašich detí)
  • Zdravotná poisťovňa
  • Sociálna poisťovňa
  • Banky
  • Poisťovne – nezabudnite zrušiť poistenie bytu, ktorý ste predali. Zároveň pri odhlásení Vám poisťovňa vráti peniaze za nespotrebované obdobie.
  •  Leasingové spoločnosti (autá, zariadenia a podobne)
  • Mobilný operátori
  • Pošta + zmena u každého, kto Vám posiela poštu. Tu radíme využiť službu presmerovania pošty na novú adresu. Vyhnete sa tým množstvu komplikácií so stratenou alebo nevyzdvihnutou poštou najmä od úradov, ktorý posielajú oznamy, či výpisy jedenkrát ročne.

Zmena adresy pre podnikateľov
Ak podnikáte a máte adresu sídla na pôvodnej adrese, nezabudnite zmeny nahlásiť aj v Živnostenskom úrade či v Obchodnom registri, na webe a v zoznamoch, na ktorých je vaša spoločnosť registrovaná.  Nezabudnite zmeny nahlásiť aj bankám, poisťovniam, mobilným operátorom a ale aj inštitúciam ako sociálna alebo zdravotná poisťovňa, daňový úrad. 

Zmena adresy na Liste vlastníctva
Jednou z povinností nového vlastníka nehnuteľností je aj zápis novej adresy trvalého bydliska na Liste vlastníctva zmenu adresy na katastri a to na všetkých svojich LV. Viac info máte v článku tu.

Autor: Mária Cillerová, RSc.