Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

 

Čo robiť pri odovzdaní nehnuteľnosti novému majiteľovi?

Pridané: 21.6.2024

Predali ste svoju nehnuteľnosť a potrebujete ju odovzdať novému majiteľovi?  Tento návod vám poradí, čo je potrebné spraviť pri odovzdaní nehnuteľnosti novému vlastníkovi. 

Prinášame Vám zoznam dôležitých krokov potrebných pri odovzdaní nehnuteľnosti novému majiteľovi. 

Podpis preberacieho protokolu
Preberací protokol sa vyhotovuje pri odovzdaní nehnuteľnosti pôvodného vlastníka na nového vlastníka. Protokol by mal okrem základných údajov o zmluvných stranách (odovzdávajúci a preberajúci) obsahovať aj popis odovzdávanej nehnuteľnosti, stav meračov energií, súpisu hmotného majetku, ktorý bol súčasťou kúpy a počet kľúčov od nehnuteľností.

Prepis energií u dodávateľov
Najčastejšie sú to dodávatelia médií a služieb ako voda, elektrika, plyn. V skratke vám prikladáme aj link na žiadosti o prepis:

Zmena odberateľa u Správcu bytov alebo Predsedu spoločenstva vlastníkov bytov
Zmeny vlastníka je potrebné ohlásiť aj u Správcu bytov alebo u Predsedu SVB. Pri zmene odberateľa nahláste počet osôb v byte, odpočty TÚV a SV a prípadne VYKUROVANIA podľa preberacieho protokolu.

Daňová povinnosť 
Táto povinnosť vzniká s časovým odstupom, avšak je jedným z dôležitých krokov, na ktoré nesmiete zabudnúť.

  • Podanie Daňového priznania k dani z nehnuteľnosti tzv. Miestne dane a odpad. Termín podania je do 31.1. v nasledujúcom roku po zápise do katastra nehnuteľnosti.
  • Daň z predaja nehnuteľnosti. Ak predávajúci nebol vlastníkom viac ako 5 rokov je povinný v Daňovom priznaní k dani z príjmov fyzickej osoby uviesť v riadky v časti Daň z predaja nehnuteľnosti.

 

Autor: Mária Cillerová, RSc.